Szituációs feladat

Szituációs feladatok az orvosi intézményi szóbelin

Az emelt szintű biológia érettségi mellett a felvételi eljárás része lehet az orvosi egyetemeken az intézményi meghallgatása (szóbeli), amelyen szituációs kérdést vagy feladatot is kaphat a felvételiző. A szituációs feladat során azt várják el, hogy képzeld bele magad egy bizonyos helyzetbe, amelyekkel korábban valószínűleg még nem találkoztál. A felvételi meghallgatáson többek között a kérdésekre adott válaszok alapján fognak megítélni, tehát nem árt tisztában lenned, hogy általában milyen elvárásokkal kell megfelelned a szituációs feladatok kapcsán. (Természetesen nem feltétlen pont ugyanazt várja el egységesen minden felvételiztető, de az egyes személyek elvárásaira nagyon ritkán lehet felkészülni. Jó eséllyel nem tudod, hogy kik lesznek a felvételi bizottságban, továbbá nem látsz bele a gondolataikba se.)

Mi a szituációs feladatok célja?

A szituációs feladatoknak nem az a célja, hogy csőbe húzzanak. Alapvetően arra szolgálnak, hogy különböző attitűdöket és képességeket mérjenek fel. Például információt szerezhetnek a kommunikációs és problémamegoldó képességeidről, vagy arról, hogyan tudsz csapatban dolgozni. Megtudhatják, hogyan reagálsz váratlan kihívásokra, és a stressztűrő képességedet szintén felmérhetik. Bár úgy tűnhet, hogy a szituációs feladatokra nem lehet felkészülni, hiszen kismillió különböző feladat és kérdés létezhet, és a fent említett készségeket csak hosszas munkával lehet fejleszteni. Szerencsére tudunk ajánlani egy általános és praktikus módszert, ami segíthet a kérdések minél sikeresebb megválaszolásában.

STAR módszer

A STAR módszer egyszerű és hatékony módja a szituációs kérdésekre vagy feladatokra adott válaszok felépítésére. A STAR betűszó az angol helyzet (situation), feladat (task), cselekvés (action) és eredmény (result) szó kezdőbetűiből származik.

Fontos, hogy a feladat megoldása során fókuszált és lényegre törő maradjál, illetve, hogy a válaszod minél összefüggőbb legyen. A feladat megoldását kezdjed azzal, hogy pontosan leírod a helyzetet a saját szavaiddal (situation), így egyértelmű lesz, hogy mire fogsz reagálni. Ezután sorrendben magyarázd el azokat a lépéseket, amelyeket meg kell tenni a szituáció megoldásához vagy cél eléréséhez (task). A következő pont, hogy leírod azt, hogyan hajtanád végre a lépéseket (action). A legvégén meg összegezd, hogy milyen eredmény várható a probléma megoldása után.

Ha olyan szituációs kérdést tesznek fel, amelyhez hasonlóval már találkoztál az életedben, és azt sikeresen megoldottad, akkor szóbahozhatod a múltbéli szituációt is, és megoszthatod az ezzel kapcsolatos tapasztalataidat.

Őszinteség és racionalitás

A jól felépített válaszon túl az is fontos, hogy a válaszod őszinte és reális legyen. Ne találjál ki megoldásokat, amelyek nem alapulnak tényeken, és igazándiból nem megvalósíthatók, mert nem a fantáziádra kíváncsiak. Szintén ne ess túlzásokba. Ne tegyél úgy, mintha tudnál valamit, amit nem, és ne ruházd fel magad olyan képességgel, amivel nem rendelkezel. Adott esetben inkább legyél őszinte akár a gyengeségeidet illetően is, de a ló másik oldalára se essél át, hogy kifejezetten hangsúlyozod őket.

Milyen kérdésekre számíthatok, és ezekre mit válaszoljak?

Azt se árt tudnod, hogy egyáltalán milyen kérdések jöhetnek szóba. Természetesen rengeteg kérdés és feladat létezik, de ha pár példát ismersz, sokkal jobban el tudod képzelni a feladatokat. Először mutatunk néhány példát a lehetséges válaszokkal együtt, majd utána már csak kérdéseket sorolunk fel a lehetséges válaszok nélkül. A hosszabb választ igénylő kérdéseket és feladatokat, és a szituáció leírását a válasz példákban a bejegyzés hossza és emészthetősége miatt kihagyjuk.

 

Kérdés: Hogyan kezelné, ha a munkája során olyan feladat elvégzésére kérnék meg, amelyet még sohasem csinált?

Válasz: Nagyon szeretnék hasznos tagja lenni a csapatnak, de biztosan megállnék egy pillanatra, mielőtt lelkesen azt mondanám, hogy megcsinálok valamit, amiben nem vagyok biztos. Feltételezem, olyan dologra kérnének meg, ami nem áll nagyon messze a képzettségemtől és tudásszintemtől, szóval, ha az idő engedi, először megpróbálnék utánanézni a feladat megoldásának, hátha meg tudom csinálni önállóan. Ha feladat teljesen újszerű, akkor a feladat első végrehajtáshoz segítséget és felügyeletet kérnék. Azt hiszem, így tudom optimalizálni a legjobban, hogy ne terheljem le más kollegáimat, de hibát se kövessek el a feladat végrehajtása közben.

 

Kérdés: Egy munkatársa nyitva hagyta a számítógépét érzékeny információkkal a képernyőn, és nincs egyetlen egy kollégája sem a közelben. Hogyan kezelné a helyzetet?

Válasz: Azonnal bezárnám az ablakot, vagy letakarnám a számítógépet. Természetesen nem nézném meg az információkat. Ha nem lennék biztos abban, hogy a munkatársam hol van, vagy mikor távozott, kénytelen lennék jelenteni a főnökömnek. Nehéz helyzet, és biztosan feszültséget okozna, de fontosabb az, hogy az érzékeny információk kiszivárgását a jövőben elkerüljük, mert az igazán nagy problémát okozhat.

 

Kérdés: Hogyan bánna egy beteggel, aki a másik műszakban lévő munkatársairól panaszkodna magának?

Válasz: Mindenképpen meghallgatnám a beteget, de nem hagynám neki, hogy túlságosan belemerüljön a témába. Nem szeretném elhallgattatni a beteget, ha valóban rossz tapasztalatai voltak, de az se jó, ha túlságosan teret adok neki, hogy a kollégáimról negatív véleményt fogalmazzon meg. Ha a dolog, amiről a beteg panaszkodik, nem igazán jelentős, akkor a legjobb dolog, ami eszembe jut, az az, hogy röviden meghallgatom, de nem értek egyet vele. Sajnálkoznék, hogy ilyen tapasztalatai voltak, de megosztanám vele, hogy az én tapasztalataim mások a kollégáimról. Megkérdezném, hogy szeretné-e, hogy beszéljek-e a kollégáimmal. Ha valamilyen súlyosabb mulasztás történt a beteg szerint, akkor továbbítanám az információt a főnökömnek.

 

Kérdés: Írjon le egy olyan helyzetet, amikor helyénvaló lehet humort használni a munkahelyen.

Kérdés: Nemrég áthelyezték egy másik osztályra, és észrevette, hogy az egyik munkatársa alkalmatlan a munkájára. Mit tenne?

Kérdés: Időnként az együttműködésre nehezen képes munkatársakkal kell együtt dolgozunk. Hogyan kezelné a nehezen együttműködő munkatársat?

Kérdés: Az egyik felettese arra utasította, hogy egy adott kezelést adjon az egyik betegnek, de nem ért egyet azzal, hogy ez lenne a legjobb módja a beteg kezelésének. Hogyan kezelné a helyzetet?

Kérdés: Hogyan kezelné a családtagot, akik nem értenek egyet a beteg által már elfogadott kezeléssel?