Kémia érettségi követelmények
A kémia érettségi követelményekről röviden
A 2024-es kémia érettségit már a 2020-as Nemzeti alaptantervre épülő követelményrendszer alapján fogják összeállítani. Az új kémia érettségi követelményrendszer nyilvánosan elérhető. A követelményrendszer 98 oldal terjedelmű, tehát meglehetősen részletes és hosszú. Alapvetően az érettségi felkészítő tanárok számára készül, de akár diákok is használhatják a felkészülés során. Elsősorban nektek, diákoknak szeretnénk itt segítséget nyújtani a követelményrendszer értelmezésében. A követelményeket egy táblázatos formában tették közzé, amelyben az első oszlop a témákat, a második a középszintű és a harmadik az emelt szint érettségi követelményeket tartalmazza. A követelmények fogalmakból, gondolkodási elemekből, kifejezésekből és összefüggésekből állnak, amelyek jól körvonalazzák az érettségi ismeretanyagát. Viszont a követelményrendszer nem tartalmazza a fentiek kifejtését vagy magyarázatát, tehát nem alkalmas a tanulásra, mint például egy tankönyv. A középszintű érettségi vizsgán csak a „Középszint” feliratú oszlopban lévő információk szerepelhetnek, amíg az emelt szintű vizsgára mind a „Középszint”, mind az „Emelt szint” oszlop tartalmát tudnod kell.
Kompetencia
A kémia követelményrendszerben viszonylag röviden írnak a kompetenciákról. A kompetencia egy elvont és nehezen körvonalazható fogalom, nem teljesen azonos a készséggel, de talán ez a köznyelvben is használatos szó áll a legközelebb hozzá. Szóval, a készség a szellemi képességeknek egy olyan fajtája, amely csak kisebb mértékben kötődik tárgyi ismeretekhez, de képessé tesznek téged bizonyos tevékenységek vagy feladatok sikeres megoldására. Például, ha jó a problémamegoldó készséged, akkor képes vagy megoldani a problémákat, ha jó a szövegértésed, hatékonyan tudod kiszűrni az információkat egy szövegből. A készség sokszor automatikus, nehéz másnak elmagyarázni, hogyan is oldod meg a problémát, vagy hogyan szűröd ki az információt a szövegből. Picit olyan, mint a járás, amire nem kell odafigyelned, megy magától.
Kompetenciák a kémia érettségin
A követelményrendszer által felsorolt kompetenciák közé tartoznak az adatelemző, logikai és matematikai készségek. A szövegértési kompetenciát szintén igényel a kémia érettségi. Ezen készségek közül többekkel a középiskolai kémia órákon nem foglalkoznak külön, hiszen a szövegértés a magyar órákhoz, vagy a matematikai készségek fejlesztése a matematika órákhoz kapcsolódik. Sokszor, aki a szükséges készségek birtokában van, akkor is meg tudja válaszolni a kémia érettségi bizonyos kérdéseit, ha egy percre se nyitotta ki a középiskolai kémia tankönyveket. A fent említett kérdéseken kívül a legfontosabb a kémiai gondolkodásmód. Ez talán még misztikusabb fogalom, mint általában véve a kompetenciák. Röviden és egyszerűen megfogalmazva, ez a kémiai logikának az ismeretét, de még inkább a logikának eredményes alkalmazását vagy használatát jelenti.
Hogyan fejlesszem a készségeimet?
A rövid válasz az, hogy sok gyakorlással. Például, ha sokat olvasol, akkor fejlődni fog a szövegértésed. A készségek fejlődése lassú és hosszú folyamat. Jobban fejlődnek, ha hónapokon vagy akár éveken keresztül rendszeresen gyakorolsz. Egy-egy alkalommal nem kell túl hosszan, sokkal inkább a rendszerességen van a hangsúly. Ha rövid ideig, intenzíven gyakorolsz, majd utána egy jó darabig egyáltalán nem, akkor jóval kevésbé fog fejlődni az adott készséged. A készségek fejlesztése lényegesen nagyobb kihívás a tanároknak, mint a tantárgyi ismeretek átadása. Ideális esetben a középiskolai oktatás keretében a tanárok fejlesztik a készségeidet is. A készségeid akkor is fejlődnek, ha észre sem vetted, hogy a tanárod éppen olyan órát tartott, vagy olyan feladatot adott neked, ami a készségfejlesztést célozta meg. Az emelt szintű érettségi feladatokon való gyakorlás mindenképpen hasznos és ajánlott, viszont a feladatok sokszor túl összetettek ahhoz, hogy az önálló tanulás során hatékonyan fejlesszenek egy bizonyos készséget. Hatékonyabb olyan tevékenységgel vagy feladattal gyakorolni, amelyek csak egy adott készség fejlesztését célozzák meg, és nem túl komplexek. A kémiai ismereteket viszonylag egyszerű egy tankönyvből vagy videóból önállóan megtanulni, viszont a készségek hatékony fejlesztéséhez sokszor nagy segítség a tanári irányítás és visszajelzés.
Kémiai ismeretek
A kémia érettségi követelményrendszerének döntő része a kémiai ismereteket sorolja fel, amelyeket tudnod kell az érettségire. Az ismeretek nagyon részletesen vannak taglalva, alapvetően elég jó támpontot nyújtanak ahhoz, hogy jól fel lehessen készülni az érettségire. Viszont nincs benne tételesen minden ismeret a követelményekben, amit tudnod kell. A követelményrendszer alapvetően a felkészítő tanároknak szól, mivel ők tisztában vannak azzal, hogy nagy vonalakban mi tartozik bele a középiskolai tananyagba, és mi az, ami nem. Tovább bonyolítja a követelményrendszer értelmezését, hogy középiskolai kémia tanárok elképzelései némiképp eltérhetnek arról, hogy adott tananyagrészt milyen mélységben szükséges megtanulni az érettségire. Egy konkrét példán szemléltetve talán érthetőbbé válik, hogy miről van szó.
A követelményrendszerbe nincsen beleírva a kvantumszám fogalma, habár az s-, p-, d- és f-pályák igen, és az atomok elektronszerkezetének kiépülését is tudnod kell értelmezni a héjak és alhéjak alapján. Az elektronszerkezetek a kvantumszámokkal vannak leírva, így általában, bár változó mélységben kitérnek a középiskolai tanárok és a tankönyvek a kvantumszámokra. Másfelől nem lehetetlen elmondani az elektronszerkezeteket úgy, hogy a kvantumszámokat egyáltalán nem említik meg. Az, hogy esetleg szükség lesz-e a kvantumszámok ismeretére az érettségin, és ha igen, akkor milyen módon, azt az írásbeli feladatsort összeállító és szóbelin vizsgáztató kémia tanárokon fog múlni. Nyilvánvalóan nem tudjuk, hogy kik lesznek ezek a tanárok, és azt még annyira sem, hogy az adott évbe mi fog éppen az eszükbe jutni. Talán ijesztő lehet, hogy nem lehet tudni teljesen pontosan előre, hogy mire lehet majd számítani az érettségin. Szerencsére ez a valóságban sokkal kisebb gond, mint amilyennek a fentiek alapján tűnhet. Gyakorlatilag 1-2 pontnál sohasem szoktak több pontot érni a kérdések egy érettségi kémia feladatsorban, amelyek némiképp váratlanok voltak. A többi, 98-99 pontot érő kérdés nem szokott váratlan lenni. Legalábbis azok számára, akik jól felkészültek.
Információk az írásbeli és szóbeli érettségi vizsgákról
Az írásbeli vizsgán egy feladatsort kell megoldanod, és a kémia követelményrendszer némi információt szolgáltat a feladatok jellegéről. Sokkal jobban képbe lehet kerülni az írásbeli feladatokról, ha megnézel, de még inkább megpróbálsz megoldani egy feladatsort az előző évekből. A szóbeli tételek A.) és C.) feladatainak csak az elnagyolt témakörei nyilvánosak, de a B.) feladat pontos tartalmát előre tudhatod. Érdemes lehet megnézni a közzétett mintatételeket is, hogy kicsit jobban megértsük, hogy milyen jellegű A.) és C.) feladatokra számíthatunk a szóbelin.
Most akkor mire jó a követelményrendszer?
A követelményrendszer elég jó támpontot nyújt ahhoz, hogy milyen kémiai ismereteket fognak kérdezni az érettségin. Nincs minden ismeret elem leírva benne, de ez terjedelmi okok miatt nem is lenne célszerű. Az már talán kevésbé világos, hogy milyen részletességgel kell tudni a követelményrendszerben körülhatárolt ismeretanyagot. (Egy átlagos középiskola átlagos kémia órájához képest, biztosan sokkal részletesebben.) A követelményrendszer kevés közérthető információt szolgáltat arról, hogy milyen feladatokat kell majd megoldani az érettségin, és hogy az elvárt készségek alkalmazása hogyan van beleágyazva az érettségi feladatokba.
Hogyan használjam a követelményrendszert?
Egy ideális világban neked, mint diáknak, egyáltalán nem kellene foglalkoznod a követelményrendszerrel. A tankönyvek egészen pontosan az érettségi tananyagát tartalmaznák, se többet, se kevesebbet. A kémia érettségihez szükséges kompetenciákat is megszerezted volna már a közoktatásban, és egy tapasztalt felkészítő tanár állna melletted, aki segíti a felkészülésedet. A valóságban könnyen lehet, hogy egyedül próbálsz meg felkészülni az érettségire. Amennyiben a kémia érettségin elvárt készségeid erősek, az egyben azt is valószínűsíti, hogy a követelményrendszer alapján össze tudod gyűjteni a megfelelő tananyagokat, ellenőrizni és szintetizálni tudod az információkat. A követelményrendszer irányt tud mutatni a felkészülésednek, és az önállóan dolgozva is hatékony leszel. Ha a készségeid nem annyira erősek, akkor jóval nehezebben tudsz felkészülni önállóan, mert a hiányzó készségek jó eséllyel alacsony hatásfokúvá fogják tenni felkészülésed. Ha az iskolában nincsen megfelelő felkészítő tanárod, érdemes lehet keresni egyet magántanárt vagy tanfolyamot, aki vagy amely segít a készségeid fejlesztésében és az érettségire való felkészülésben.